נוסעים כאן

כל סוגי התחבורה בישראל

מערך הכבישים בישראל: כיצד מתכננים וסוללים כביש חדש?

רוב התנועה במדינת ישראל נעה על גבי כבישים ויש לכך סיבות רבות. על כבישים ניתן להעביר סוגים שונים של כלי רכב מגוונים: אופנועים, מכוניות, טנדרים או משאיות – כולם משתמשים באותו הכביש. בנוסף, עלות הסלילה של כביש חדש לעומת קו מסילת רכבת למשל הוא זול יותר ובוודאי אם מחשיבים גם תפעול שוטף. הקמה של כבישים חדשים יכולה לשנות את גורלם של ישובים מרוחקים או לחבר שכונות עירוניות ולהקל על עומס התנועה בהן. תכנון ובניה של כבישים הוא משימה מורכבת שאורכת זמן רב. בואו ננסה להבין מהם השיקולים בתכנון והתהליך בבניית כבישים חדשים.

כביש כמענה לצורך תעבורתי

הצורך בכבישים עולה מתוך המציאות עצמה. לעיתים, מדובר על עומסי תנועה אשר דורשים פיתוח נוסף של כבישים בכדי לאפשר זרימה של חלק מאותה תנועה דרך דרכים אלטרנטיביות. לפעמים, השיקול הוא הוצאה של תנועה אשר עוברת מרחקים גדולים משכונות קטנות והקלת העומס עליהן, מה שמוביל גם לבטיחות משופרת בהן. סוג נוסף של כבישים הם אלו אשר נסללים למקומות רחוקים או כאלו אשר מחליפים דרכים צרות ומסוכנות בפריפריה.

בגדול, קיימים שני סוגים של כבישים: עירוניים ובין – עירוניים. הכבישים העירוניים הם בדרך כלל חלק משכונות ונסללים ביחד עם הקמתן. סוג נוסף הוא כבישים שונים אשר מחברים בין השכונות או עוקפים אותן.

מערך הכבישים בישראל: כיצד מתכננים וסוללים כביש חדש?

כבישים בין עירוניים נסללים תוך התחשבות בגורמים רבים כגון:

  • המסלול האופטימלי – רצוי לסלול כביש כך שהוא יהיה הדרך הקצרה ביותר בין נקודת המוצא ליעד.
  • היתרים ובעלויות קרקע – לעיתים יש בעיות של בעלויות על הקרקע שלא ניתן להפקיע או בעיות אחרות כגון שטח של בית קברות או קרבה ליישוב.
  • בטיחות הנסיעה – שיקול מכריעה הוא הבטיחות של הנוסעים בעיקר מסכנות של כביש מעוקל או אפילו דרדרת הצפויה להגיע מגבעה סמוכה.
  • נוף – לאחרונה, גם שיקולי נוף נכנסים לתכנון של כבישים. מצד אחד מתחשבים בנוף אשר יתגלה לנוסעים עצמם ומהצד השני משקללים את השפעת הכביש על הנוף במקום בו הוא עובר.

סלילת הכבישים

הסלילה עצמה היא פעולה הנדסית מורכבת אשר אורכת חודשים רבים ולעיתים אף יותר מכך. החלק הראשון הוא שיטוח הקרקע וחפירתה אם יש צורך בכך. לאחר מכן, יש לוודא שהקרקע תוכל להתמודד עם משקל הכביש ללא שקיעה. במידה וצריך, ניתן לחפור ולמלא חול או במקרים מסוימים אפילו בטון ממש. כל זאת עושים בכדי שהקרקע לא תשקע לאורך זמן. השלב הבא הוא פיזור האספלט החם ויצירת הכביש עצמו. לאחר שזה מתמצק, יש לגמר את הכביש ולהוסיף גדרות בטיחות, הפרדה בין הנתיבים, תמרורים, רמזורים, תאורה וכמובן לצבוע את סימוני הנתיבים השונים.

גם בתחום הכבישים קיימות טכנולוגיות שונות ופיתוחים מעניינים ומורכבים שמסייעים לפיתוח וההקמה, עליהם נדבר בהזדמנות אחרת.

נגישות