אם יצא לכם לפתוח טלוויזיה בזמן האחרון כנראה ששמעתם לא אחת על פרויקט הרכבת התחתית בתל אביב, אך לפני שכולם דיברו על הרכבת הזו, הייתה רכבת אחרת שתפסה את הכותרות בכל הזדמנות והיא הרכבת הקלה בירושלים. כיום, אחרי חבלי לידה לא פשוטים הפכה הרכבת הקלה לחלק בלתי נפרד מהתחבורה הציבורית בעיר. היא מחברת בין אזורים שונים, מגיע לנקודות מרכזיות אחרות של תחבורה כמו רכבת ישראל או התחנה המרכזית ונראה כי הירושלמים המקומיים והתיירים שמגיעים לעיר מהארץ ומהעולם כולו נהנים ממנה כאחד. עם זאת, אם תשאלו אנשים על הרכבת הקלה עד היום ממש, במיוחד אם מדובר על ישראלים שלא גרים בירושלים ולא מכירים את הרכבת הקלה, יכול להיות שתקבלו לא מעט תגובות לא טובות לגבי הפרויקט הזה ועל אף שברור כבר שמדובר על נכס לעיר, המצב התודעתי הוא עדיין כזה. למה זה קורה ומה כולנו יכולים ללמוד מזה? הנה מה שחשוב לדעת בנושא.
תודעה וירטואלית ברשת
כדי להבין את התופעה הזו וללמוד ממנה, יש לבחון קודם כל את האופן בו אנו מקבלים מידע כיום. עידן בן אור הסביר לנו שבגלל שמרבית המידע שאנו מקבלים כיום הוא דרך הרשתות ובעיקר דרך גוגל, אחרי שמידע שלילי עולה ובמיוחד כשמדובר על אתרים גדולים, קשה מאד להעלים אותו ולדחוק הצידה. עידן הוא מומחה לקידום אורגני בגוגל והדברים שלו מסבירים לגמרי את התופעה.
לדבריו, גוגל מקדמת אתרים דרך מתן דירוג שלהם. כלומר, אתרים גדולים יותר, עם טראפיק גדול יותר, קישורים פנימיים וחיצוניים לרוב וחוויית משתמש טובה הם אלו שיופיעו בראש תוצאות החיפוש בגוגל. בתחילת דרכה ובמיוחד בשלבי הבנייה ספג פרויקט הרכבת הקלה בירושלים הרבה מאד ביקורת ציבורית ותקלות רבות התרחשו במהלך הדרך. כל הדברים האלו הגיעו מן הסתם אל עמודי החדשות הגדולים באינטרנט ובעיקר לאתרי החדשות הגדולים ואלו הם בעצם העמודים שמקבלים את הדירוג הטוב ביותר ואת החשיפה המשמעותית ביותר בגוגל. כך למעשה, בכל פעם שאדם מסוים הקליד ביטויים קשורים ואפילו אנשים שחיפשו בגוגל את הביטוי "רכבת קלה + ירושלים" הוא נחשף בעיקר לכתבות שליליות על תקלות, תאונות ועיכובים בהשקת הפרויקט.
גם שנים לאחר מכן, כאשר הפרויקט תפס תאוצה ונעשה משמעותי וטוב עבור אזרחי ישראל, התדמית הבעייתית נשתמרה והמוניטין שלו נשאר כשהיה.
התחלה טובה זה חשוב
דמיינו לכם מצב הפרויקט היה מתנהל כשורה ועובד לפי לוחות הזמנים ואולי אפילו מקדים (מצב שהוא בגדר בלתי אפשרי בפרויקטים מסוג זה), אזי שהכתבות ברשת היו מדברות על הצלחה כבירה וכיום מי שהיה מחפש את הביטויים השונים שקשורים לרכבת הקלה היה נתקל בכתבות חיוביות וסביר להניח שהמוניטין שלה היה שונה לחלוטין.
הקשיים של הרכבת בתחילת דרכה לא ממש השאירו לה סיכוי לסיקור נלהב או חיובי וכעת קשה מאד לשנות את המוניטין הזה. קשה, אך לא בלתי אפשרי.
האם הרכבת יכולה לשנות את תמונת המצב?
בהחלט וזהו התפקיד של מומחי SEO. סוד הקסם הוא בטרגוט הביטויים הרלוונטיים שאנשים מחפשים בגוגל, באופטימזציה נכונה לאתר הרכבת הקלה, בהזנת תכנים חיוביים ובקידום כתבות יח"צ באתרי החדשות השונים. במצב הזה התוצאות השליליות שהן חלק כל כך מהותי ביצירת המוניטין השלילי נדחקות מעבר לעמוד הראשון, ואתם יודעים איך אומרים החבר'ה מה-SEO, אם אתם מחפשים מקום טוב להחביא בו גופה שווה לכם לעשות את זה בעמוד השני של גוגל.