נוסעים כאן

כל סוגי התחבורה בישראל

הסעת המונים: הכל על הרכבת הקלה בירושלים

ירושלים היא עיר מאד מיוחדת בגלל סיבות רבות ומגוונות. ראשית, היא עיר הבירה של ישראל, בה נמצאים מוסדות שלטון רבים כגון הכנסת, מעון ראש הממשלה, בית המשפט העליון, בית הנשיא ומשרדי הממשלה השונים. העיר היא גם מרכז דתי ורוחני ליהדות ולעוד דתות. האוכלוסייה של ירושלים מאד מגוונת וכוללת סוגים שונים של אנשים מדתות, אורחות חיים ומנהגים שונים. לאור כל זאת, האתגרים של ניהול העיר הזו הם עצומים. אתגר התחבורה בירושלים הוא אחד הגדולים שבהם. המיקום של העיר על הרים לא תורם ליכולת ההתניידות כמובן וגם לא להקמה של מערכת היסעים המונית. אחד הפתרונות לבעיות התחבורה הקשות של העיר היא הקמת הרכבת הקלה בה. על כך תקראו במאמר הזה.

רכבת קלה בירושלים מחזון למציאות

התכניות להקמה של רכבת קלה בירושלים נהגו במוחם של מתכנני ערים רבים כבר לפני שנים רבות. היו אלו כמובן רק רעיונות ללא שום אימוץ רשמי. אחרי הכל, בערים רבות קיים פתרון דומה כולל בערים הרריות. מדוע אם כן בירושלים לא יתכן יהיה להקימה? בשנת 1995, בשנות כהונתו של אהוד אולמרט כראש עיריית ירושלים, שורטטו המפות הראשונות והתוותה תכנית המתאר. בשנת 1998 הוכרזה הרכבת הקלה באופן רשמי בהחלטת ממשלה. בשנת 2000 הונחו התשתיות הראשונות והתחילו עבודות החפירה. התכנון היה לסיים את העבודות כולן עד שנת 2006. במציאות, אחרי עבודות ועומסים רבים הקו הראשון נחנך רק בשנת 2011. היה זה הקו האדום והוא היה למעשה ה'טראם' הראשון של ירושלים. הייתה זאת התרגשות רבה. בתחילה, אפשרו לנסוע בקו הזה ללא כל תשלום. זה היה בשביל להרגיל את האוכלוסייה לכלי הרכב הציבורי החדש. אורך הקו הוא 13.8 קילומטרים והוא מכיל 23 תחנות בסך הכל. זה לא קו ארוך אבל הוא עזר רבות לפתרון, לפחות חלקי, של פקקי התנועה והלחצים התחבורתיים בכניסה לעיר ובמרכזה.

הסעת המונים: הכל על הרכבת הקלה בירושלים

פיתוח העיר וקווים נוספים

אל הקו האדום נוספו הקווים הירוק והכחול כאשר החנוכה של הקווים החדשים הייתה ב2019 על ידי שר התחבורה דאז, ישראל כץ. בראשות הממשלה עמד בנימין נתניהו והקווים הללו היו חלק מפיתוח תשתיות אדיר שהתחולל באותן שנים במדינה.

הרכבת הקלה יצרה מסביבה מהר מאד מסלולים ותחנות אייקוניות. כך הדבר למשל בתחנות הקו במדרחוב העיר וכמובן בגשר המיתרים. שווה להתעכב על גשר זה, פרי עיצובו של האדריכל הנודע סנטיאגו קלטרווה אשר העניק לעיר מבנה שכבר הפך לחלק מסמליה הרבים. הוא מקדם את הבאים לבירה ובלילה אף נצבע בתאורה צבעונית ועשירה.

הרכבת הקלה בירושלים הופעלה לראשונה על ידי חברת סיטיפס. תהליך ההקמה שלה לא היה חף מקשיים ועיכובים, חלקם אפילו של שנים מספר. בכל מקרה, מדובר באחד הפרויקטים התחבורתיים החשובים בירושלים ואולי אפילו בישראל כולה. הוא מאפשר לעיר המיוחדת הזו את מרקם החיים התוסס שלה כעיר אשר חיים בה אנשים אמיתיים אשר צריכים להתנייד ממקום למקום ביעילות.

נגישות