ידוע לכל שלא עושים פרסה לפני שבוחנים היטב פעמיים במראה, שלא יוצאים לצומת לפני שמוודאים היתכנות ושאין להאיץ לקראת רמזור אדום אם מזהים מרחוק תור של מכוניות. לכולם ברור עד כמה ראייה חדה מהווה אלמנט חשוב מאיכות הנהיגה, אך יחד עם זאת רבים לא מפנימים עד כמה בדיקת ראייה היא חלק אינטגרלי במשוואה. אז בפעם הבאה שיושבים לראות סרט ומתקשים לקרוא את הכתוביות, תעשו לעצמכם (ולסביבה) טובה – תיגשו לעשות בדיקת ראייה.
המשמעות של חדות ראייה בחלקיק שנייה
אם נעבור לדון בנתונים. נציין שלא פחות מ90% מסך האינפורמציה הנחוצה עבור נהיגה בטוחה, מתקבלת מחוש הראייה. שנציין יותר מכך? ובכן אין זה יהיה מוגזם לציין ש80% מסך התאונות היו עשויות להימנע, לו נהגים היו מחזיקים בכישורי ראייה יותר טובים. כמו כן, הרבה פעמים מספיק חלקיק שנייה כדי לקבל על החלטה תוך כדי נהיגה, ועל כן די בהוספת טשטוש ראייה למשוואה, כדי להגיע לידי החלטה שגויה ומסכנת חיים. מכאן שיש לפנות למומחה לצורך הבדיקה, וזאת גם אם לא מדובר במצב קיצוני, כגון ראייה כפולה, או עיוורון חלקי באחת מהעיניים. חשוב ביותר להפנים: רצוי לפנות למומחה עיניים, גם אם רק חושדים שחלה הידרדרות קלה!
אנשי יום נהגי לילה – שימו לב!
בתחום הנהיגה, יש חשיבות רבה לסיטואציה שמשלבת בין נסיעת לילה לאיכות הראייה. חשוב להבין שיש אנשים שיכולים לנהוג ביום מצוין, אך כאשר השמש שוקעת, מוטב שיימנעו מלשבת מאחורי ההגה. מדוע? ובכן מגוון מחלות עיניים פוגעות בראייה בסביבה חשוכה. חושדים שסובלים מכך? יש לפנות למומחה לצורך הבדיקה. ייתכן שהאבחון הרפואי יוביל למצב שבו תורשו לנהוג רק בשעות היום. באופן כללי נציין שעל מנת להחזיק ברישיון נהיגה יש צורך בחדות ראייה של לפחות 6/12 בעין אחת, אך כאשר מדובר ברישיון נהיגה מסחרי, הרי שאז כבר נדרשים בחדות ראייה של 6/12 בשתי העיניים. מצב זה מאפשר לזהות רכב במרחק של 20.5 מטר (כאשר הראות סבירה).
חושדים שלא רואים טוב? אלו הסימנים שיש להכיר!
יש לא מעט מחלות עיניים ושלל מצבים שעשויים להוביל רק לבעיה זמנית. בכול מקרה אם מתעורר חשש, יש לפנות למומחה לצורך הבדיקה בהקדם הניתן. לצד הנאמר, נוסיף ונציין שקיימים מגוון סימנים שבהחלט מעידים על בעיות ראייה, הכירו את הסימנים היותר מוכרים:
- הופעה של כתמים – עשוי להצביע על הינתקות של זגוגית העין. כמו כן, כתמים שזזים עשויים להצביע על קרע ברשתית.
- כתם בשדה הראייה – עשוי להצביע על ניוון הרשתית.
- אי שוויון במסר שהעיניים מעבירות – עשוי להצביע על בצקת ברשתית.
- מיסוך – עשוי להצביע על היפרדות הרשתית.
- ראייה כפולה – עשוי להצביע על חולשה בשרירי העיניים.
- טשטוש ראייה בעין אחת – עשוי להצביע על מגוון מחלות.
- כאב חד בעין – עשוי להצביע על כיב בקרנית.
- איבוד ראייה פתאומי בעין אחת – עשוי להצביע על חסימת עורק ברשתית.
נוהגים באחריות
גם אם לא חשים באחד מהתסמינים הקיצוניים שזה עתה ציינו, עדיין ייתכן שכדאי לעבור אצל אופטומטריסט, על מנת שזה יבדוק את מצב העיניים. אז נכון שצריך לנהוג באחריות ולקבוע בדיקה גם ללא דרישה שמגיעה מלמעלה, אך יש לזכור שבסוף היום חשוב לטפל במצב הראייה – למנוע הידרדרות קשה. כמו כן, חשוב לזכור שעם העלייה למושב הנהג אתם אחראיים על חיים של רבים אחרים. עם זאת, לאחר גיל 40 משרד התחבורה לוקח את המושכות לידיים – מתנה את חידוש הרישיון במעבר של בדיקת ראייה ע"י אופטומטריסט מוסמך.